Jedzenie poza domem

Bywanie w restauracjach wcale nie musi oznaczać ograniczania się do jedzenia sałaty i picia wody. Jeśli będziesz przestrzegać określonych reguł, jedzenie na mieście nie będzie groziło dużym przyrostem wagi. Proponujemy zrobić listę restauracji serwujących lekkie jedzenie – na przykład bar sushi. Wcześniejsze planowanie posiłków ułatwi Ci wybór pokarmów najlepiej pasujących do Twojej diety. Wiele restauracji podaje aktualny jadłospis na swoich stronach internetowych, co znacznie ułatwia unikanie „bomb kalorycznych” i pozwala na świadome dobranie właściwego dania. Najlepsze są restauracje, które przygotowują posiłki na zamówienie.

Jeśli porcja jest za duża, możesz podzielić się głównym daniem z przyjacielem lub członkiem rodziny i zrezygnować z sosów do sałatek, gulaszu i ziemniaków. Poprosić o gotowane warzywa bez dodatku masła, a na deser, zamiast ciastek, poprosić o świeże owoce.

Po programie

Oto kilka przydatnych wskazówek
  • Nie głodź się w oczekiwaniu na wyjście do restauracji. Lepiej zjedz jakąś drobną, niskokaloryczną przekąskę albo dowolny produkt Cambridge, co uchroni Cię przed zjedzeniem zbyt dużej porcji.
  • Kiedy czekasz na zamówienie, zrezygnuj z kalorycznych przekąsek (np. koszyk z pieczywem), które często serwowane są przed podaniem dań głównych.
  • Ogranicz ilość spożywanego alkoholu podczas posiłku. Staraj się pić dużo wody.
  • Kiedy zamawiasz, zapytaj się, jak przyrządzane są posiłki. Wybieraj potrawy gotowane lub grillowane.
Jak wybierać przystawki?
  • Owoce i sałatki to dobry wybór. Poproś, aby dressing podawany był w osobnej miseczce.
  • Unikaj pasztetów, smażonych grzybów oraz kalorycznych i tłustych serów.
  • Zapytaj, czy zupy nie są zaprawione dużą ilością śmietany lub oleju.
Co zamówić na danie główne?
  • Wybieraj chude gatunki mięs oraz ryby. Jedząc późnym wieczorem, zrezygnuj z dodatków węglowodanowych (ziemniaki, ryż, makaron).
  • Poproś, aby sosy były podane w osobnym naczyniu. W ten sposób będziesz mógł kontrolować ich ilość.
  • Jako dodatek wybieraj warzywa.
Gdy masz ochotę na deser…
  • Sorbety i sałatki owocowe mają niewiele tłuszczu.
  • Unikaj deserów z dużą ilośćią śmietany lub syropu.
  • Mała porcja tego, na co masz ochotę jest w porządku, pod warunkiem, ze ograniczysz się do tylko jednej porcji.

Etniczne kalorie

Bary sushi
  • sushi z awokado 140 kcal w 4-5 sztukach o średnicy 2, 5 cm
  • z ogórkiem 133 kcal w 4-5 sztukach o średnicy jw.
  • z tuńczykiem 290 kcal w ok. 5 sztukach
  • sushi nigri z krewetką w cieście 500 kcal w porcji ok. 100 g
  • nigri z rybą maślaną 500 g w porcji ok. 100 g
Kuchnia Indyjska
  • Tikka Balti (wieprzowina, jagnięcina, kurczak) ok. 960 kcal w 300 g porcji
  • Chicken masala 290 kcal w porcji ok. 200 g, (z czego 127 kcal pochodzi z tłuszczu)
  • Bombay mix (makaron z masłem orzechowym, orzechami i rodzynkami) ok. 490 kcal w 100 g porcji (z czego połowa to tłuszcz)
  • Ryż basmatii ok. 220 kcal w 100 g porcji
  • Mango lassi (napój) ok. 180 kcal/porcja
Kuchnia grecka
  • Musaka ok. 370 kcal w 150 g porcji
  • Horiatiki (sałatka grecka) ok. 120 kcal w 300 g porcji
  • Feta ok. 400 kcal w 150 g porcji
  • Pita 170 kcal /64 g
Kuchnia chińska
  • Spring roll (sajgonka) smażona w głębokim tłuszczu 110 kcal/sztuka
  • Wołowina duszona z warzywami 320 kcal w 150 g porcji bez ryżu i makaronu
  • Kurczak cytrynowy 400 kcal w 150 g porcji
  • Kaczka po pekińsku 700 kcal w 150 g porcji
  • Wonton zupa 240 kcal w 300 ml
Kuchnia włoska
  • Mozzarella z pomidorami i bazylią 190 kcal porcja 100 g
  • Bruschetta, czyli grzanka nasączona oliwą, i zapieczona z pomidorem 220 kcal w 50 g porcji
  • Zupa Minestrone 250 kcal ok. 200 ml
  • Spaghetti arrabiata (z sosem pomidorowym) 400 kcal w 300 g porcji
  • Risotto grzybowe 475 kcal w 300 g porcji
  • Lasagne 650 kcal/porcja 300 g
  • Spaghetti bolognese (z mieloną wołowiną) 720 kcal w 300 g porcji
  • Pizza od 750 kcal są to 2 z 8 kawałków dużej ok. 300 g
  • Spaghetti carbonara (ze śmietaną i boczkiem) 1020 kcal w 300 g porcji
  • Tiramisu 365 kcal w porcji 125 g

Zabawa - TEST

Sprawdź, które potrawy zawierają najwięcej kalorii. Kalorie podano w porcji

Pizza
1. Margerita
2. Wiejska z mięsem
3. Peperoni

1. 700 kcal; 2 750 kcal; 3 1440 kcal

Fast foody
1. Big Mac
2. cheeseburger
3. hamburger

1. 492 kcal; 2. 372 kcal; 3. 254 kcal

Napoje kawowe (mała porcja)
1. Latte z mlekiem pełnotłustym
2. Cappucino
3. Coolatta ze śmietaną

1. 420 kcal; 2. 270 kcal; 3. 350 kcal

Kuchnia chińska
1. Ryż smażony z warzywami
2. Spring roll duży
3. Krewetki, warzywa w tempurze

1. 390 kcal; 2. 350 kcal; 3. 320 kcal

Kuchnia turecka
1. Gyros w bułce
2. Kebab z frytkami i surówką
3. Falafel Pita z sosem

1. 440 kcal; 2 630 kcal; 3. 450 kcal