Ekspert radzi

1. Czym jest Program Odchudzania Cambridge?

Program Odchudzania Cambridge został opracowany w laboratoriach Cambridge przez profesora Alana Howarda, który zainteresował się problemem otyłości i wraz z naukowcami z Uniwersytetu stworzył nową formułę żywieniową. Dieta składa się z 6 stopni energetycznych, których wartość kaloryczna waha się od 415 do ponad 1500 kcal dziennie. O doborze stopnia programu decyduje konsultant, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby osoby odchudzającej się, czyli stopień nadwagi lub otyłości, stan zdrowia, rodzaj wykonywanej pracy, wiek, płeć, jak również upodobania smakowe.

Aby rozpocząć Program Odchudzania Cambridge wymagane jest spotkanie z konsultantem, który udzieli fachowych porad i wprowadzi w program odchudzania. Wypełniając „Kartę Zdrowia” stwierdza, czy pacjent może zastosować program. Jeśli występują jakiekolwiek przeciwwskazania, konsultant odradza rozpoczęcie diety.

2. Przeciwwskazania do stosowania diety:

  • Program Cambridge nie może być stosowany przez:
  • dzieci, młodzież <14 roku;
  • osoby ze wskaźnikiem BMI <20;
  • kobiety w ciąży, w okresie połogu i karmiące piersią;
  • osoby chore na anoreksję, porfirię, schizofrenię lub inne zaburzenia psychiczne;
  • osoby przyjmujące leki stosowane w leczeniu otyłości, inhibitory monoaminooksydazy;
  • osoby, które w ciągu ostatnich trzech miesięcy przeszły atak serca lub udar mózgu;
  • osoby uzależnione od substancji psychotropowych, narkotyków, alkoholu.

Osoby przyjmujące leki na receptę wymagają nadzoru lekarza.

3. Czym różni się Program Odchudzania Cambridge od innych diet gotowych, dostępnych na rynku?

Na diecie Cambridge nie spożywa się tylko „posiłków z saszetki” – czyli programu VLCD (tak jak w przypadku innych diet gotowych, dostępnych na rynku). Dieta Cambridge to kompleksowy program odchudzania, polegający na łączeniu posiłków Cambridge wraz z żywnością konwencjonalną. Celem Programu jest kontrolowana redukcja masy ciała, stabilizacja osiągniętej wagi oraz trwała zmiana stylu żywienia pacjenta. Aby to umożliwić, powołaliśmy Centra Odchudzania Cambridge w Warszawie i Katowicach oraz działamy poprzez siatkę wyszkolonych konsultantów na terenie całego kraju, którzy czuwają nad zdrowiem pacjentów stosujących dietę.

4. Jakie są najważniejsze zalety Programu Odchudzania Cambridge?

Główną zaletą Programu Odchudzania Cambridge jest bezpłatna opieka i merytoryczne wsparcie konsultanta/dietetyka, który uczy pacjenta zasad zdrowego żywienia i sprawuje nadzór nad całym procesem odchudzania. Dieta jest przebadana naukowo i przetestowana w warunkach klinicznych. Równie ważną zaletą jest preferencyjne spalanie tkanki tłuszczowej z okolicy brzucha (zapobiega wielu schorzeniom!) oraz utrata masy ciała o około 0,5 – 2 kg na tydzień (zalecana norma).

Dieta Cambridge jest również zbilansowana, ponieważ każdy produkt dostarcza:
  • wysokiej jakości białko zapobiegające ubytkowi beztłuszczowej masy ciała.
  • odpowiedni poziom węglowodanów sprzyjający łagodnej ketozie, eliminującej uczucie głodu.
  • odpowiedni poziom witamin, składników mineralnych i pierwiastków śladowych.
  • odpowiedni poziom niezbędnych kwasów tłuszczowych, który korzystnie wpływa na gospodarkę lipidową.
Dodatkowo dieta oferuje największy wybór produktów i smaków (5 grup w ponad 20 smakach!). Do wyboru są zupy, napoje, napoje ze słomką, owsianki i batony.

Dieta Cambridge jest też najdłużej znaną dietą gotową na rynku! Dzięki niej, przez prawie 30 lat ponad 25 milionów klientów na całym świecie, osiągnęło swoją wymarzoną wagę!

5. Czy potrzebuję dodatkowo stosować suplementy witaminowe podczas stosowania Programu Odchudzania Cambridge?

Nie. W każdym posiłku Cambridge znajduje się 33 % dziennego zapotrzebowania (RDA) na wszystkie witaminy i składniki mineralne. Oznacza to, że stosowanie produktów Cambridge nie wywołuje niedoborów ww. składników odżywczych.

6. Ile mogę schudnąć stosując Program Odchudzania Cambridge?

Ubytek masy ciała podczas stosowania Programu Odchudzania Cambridge zależy od indywidualnych predyspozycji, płci, zawartości tkanki tłuszczowej, wieku, trybu życia oraz diet, jakie się wcześniej stosowało. Zalecana norma redukcji masy ciała to od 0,5 – 2 kg tygodniowo.

7. Ile wody dziennie powinno się wypijać? Co można pić oprócz wody?

W trakcie stosowania diety Cambridge powinno wypijać się 2,25 litra niegazowanych, niekalorycznych napojów (najlepiej niegazowaną wodę mineralną). Picie wody jest bardzo ważne, bo woda oczyszcza organizm z toksycznych substancji powstających na skutek spalania tłuszczu. Płyny można również uzupełniać wypijając herbaty (czarna, czerwona, ziołowe ale nie owocowe) lub kawę (w małych ilościach). W skład napojów nie wlicza się płynnych posiłków Cambridge. Niewskazane jest dosładzanie napojów cukrem, który można ewentualnie zastąpić słodzikiem. Zabronione jest picie alkoholu na diecie, który może szybko doprowadzić do zatrucia organizmu.

8. Czy podczas stosowania Programu Odchudzania Cambridge odczuwa się głód?

Stopień 1 Programu Odchudzania Cambridge to dieta VLCD, na której pacjent dostarcza do organizmu od 3 do 4 posiłków Cambridge dziennie. VLCD jest dietą ketogenną, co oznacza, że sprzyja powstawaniu ciał ketonowych ze spalanego nadmiaru tłuszczu. Substancje te dają uczucie sytości. Jednak zanim organizm je wytworzy mijają trzy doby służące oczyszczeniu organizmu, w których pacjent może odczuwać głód. Inne stopnie diety (od 810 kcal do 1500 kcal plus) przewidują spożywanie od jednego do czterech posiłków konwencjonalnych dziennie. Dzięki temu pacjent odczuwa sytość.

WAŻNE!
Należy pamiętać, że stopień 1 Programu czyli dieta VLCD wg najnowszych wytycznych europejskich ze względu na bardzo małą podaż energii powinien być stosowany tylko i wyłącznie za zgodą i pod kontrolą lekarza, przez okres nie dłuższy niż 3 tygodnie! Stosowanie diety VLCD na własną rękę może być niebezpieczne dla organizmu.

9. Jeżeli wyjątkowo poczuję głód, czy mogę dodać kolejny posiłek?

Jest to możliwe, jeśli prowadzisz aktywny tryb życia, albo na co dzień pracujesz fizycznie. Wtedy dodatkowa porcja energii i składników odżywczych pomoże zapanować nad głodem, nie zwolni metabolizmu a kilogramów nadal będzie ubywać. Konsultant doradzi, jak najlepiej poradzić sobie z głodem.

10. Czy po osiągnięciu docelowej masy ciała wracają kilogramy sprzed diety (efekt jo-jo)?

Pierwotnie dieta Cambridge bazowała wyłącznie na diecie VLCD (pacjent spożywał tylko 3-4 produkty Cambridge dziennie). Po zakończeniu odchudzania pacjenci często powracali do starych nawyków żywieniowych, co powodowało szybkie przybieranie na wadze. Aby uniknąć efektu jo-jo dieta została rozpisana na 6 stopni energetycznych, których kaloryczność waha się od 415 do ponad 1500 kcal. Na każdym stopniu zamieniamy posiłek Cambridge na korzyść żywności konwencjonalnej. Pacjent uczy się od swojego konsultanta prowadzącego, w jaki sposób przyrządzać posiłki, żeby były pełnowartościowe oraz nietuczące. Idea programu jest taka, że każdy pacjent po osiągnięciu oraz ustabilizowaniu wagi, wychodzi stopniowo z diety z wiedzą dietetyczną, która ma go uchronić przed powrotem do zbędnych kilogramów.

11. Czy muszę się jakoś przygotować zanim rozpocznę dietę bardzo lub niskokaloryczną?

Należy zmniejszyć ilość dostarczanych kalorii, szczególnie pochodzących z węglowodanów. Można również w tym celu wprowadzić jeden posiłek Cambridge, np. na tydzień przed rozpoczęciem kuracji. Spadną zapasy glikogenu w mięśniach i wątrobie, co przyśpieszy pojawienie się ketozy i poprawę samopoczucia.
  • Należy jeść mniej pieczywa, makaronów, ryżu, zrezygnować ze słodyczy, dzięki temu zabiegowi mniej dokuczliwe będą pierwsze dni diety: bez bólów i zawrotów głowy, ogólnego złego samopoczucia.
  • Należy zacząć pić więcej wody, tzn. więcej niż 1, 5 litra.
Objadanie się wieczorem przed rozpoczęciem stopnia 1 i 2 jest bardzo złą taktyką, dlatego, że oznacza większe zapasy glikogenu w organizmie i opóźnienie pojawienia ketozy. Wiąże się to z dłużej występującym złym samopoczuciem i przejmującym uczuciem głodu.

12. Czy mogę ćwiczyć podczas stosowania Programu Odchudzania Cambridge?

Wyczerpujące i ciężkie ćwiczenia zarówno siłowe jak i wytrzymałościowe są zabronione podczas stosowania stopnia 1 i 2. Wtedy najłatwiej doprowadzić do nieodwracalnego ubytku masy mięśniowej. W stopniu 2 zalecana jest lekka aktywność ruchowa w postaci rekreacyjnej jazdy na rowerze, spokojnego pływania, spacerów. Od stopnia 3 wprowadzamy intensywniejszą aktywność fizyczną.