Całkowita przemiana materii

Zapotrzebowanie organizmu na energię określa się w kilokaloriach lub dżulach. Zależy ono od trzech składników: spoczynkowej przemiany materii, termicznego działania pożywienia oraz aktywności fizycznej. Podstawowa przemiana materii to wydatek energetyczny potrzebny na podtrzymanie wszystkich procesów metabolicznych w warunkach całkowitego spoczynku. Jest on mierzony po upływie kilku godzin od spożycia ostatniego posiłku i w całkowitym bezruchu. Na podstawową przemianę materii mają wpływ: wiek, płeć, temperatura ciała oraz otoczenia oraz inne czynniki. Podstawową przemianę materii (PPM) oblicza się ze wzoru Mifflina MD (1990 r)

Get Adobe Flash player

Indywidualne zapotrzebowanie kaloryczne obliczamy mnożąc uzyskany wynik przez współczynnik aktywności fizycznej która wynosi:

1,2 - dla bardzo niskiej aktywności; ten współczynnik zarezerwowany jest tylko dla osób z otyłością (BMI ≥ 30)
1,4 - dla niskiej aktywności: co najwyżej dwa razy w tygodniu do godziny spacerujesz, większość dnia siedzisz w pracy
1,5 -średniej aktywności: w większość dni w tygodniu poświęcasz 45-60 min na spacery, gimnastykę, rekreacyjna jazdę na rowerze; albo nie masz siedzącej pracy bo. jesteś listonoszem, zaopatrzeniowcem dźwigającym ciężary
1,7 - dla intensywnej aktywności; w większość dni tygodnia 60-120 minut poświęcasz na intensywny wysiłek: bieganie, grę w tenisa, piłkę nożną; albo masz pracę w ruchu. Jesteś kurierem rowerowym, instruktorką aerobiku
2 – dla bardzo wysokiej intensywności; jest zarezerwowana dla intensywnie trenujących sportowców, ale również dla górników, hutników, murarzy, kamieniarzy.